Sinds kort heeft Rabbits Ballooning uit Olen een nieuwe 'speciale' ballon in zijn team, één zonder rieten mand. Het is een ballon voor slechts 1 persoon die kleiner is dan een gewone ballon en waarbij de piloot op een soort stoeltje zit met de gasfles achter zich. In Belgie zijn er slecht 5 van deze ballons, en deze komen zelfs niet vaak buiten. Ook in Nederland zijn er slechts 5 actief. Voor vele zal dit een vreemd zicht zijn als deze de Kempen overvaren.

Bart Geeraerts van Rabbits Ballooning Olen : 'Al vele jaren was het een droom om een cloudhopper te hebben. Toch heeft het lang geduurd vooraleer deze droom werkelijkheid werd. In 2004 was het bijna zover. Philippe De Cock had toen een Cameron H-20 liggen die in Engeland was ingeschreven als G-BRCJ. Na lang zeuren bij mijn ouders werd besloten deze ballon te kopen. Omdat er reclame van Cameron Balloons opstand, en we geen Engelse vergunning hadden om commercieel te varen, besloten we de ballon in België in te schrijven.

De nieuwe registratie OO-BXV werd op de ballon geplaatst en de nodige aanvragen werden opgestuurd. Enkele dagen voor de keuring kregen we de melding dat de ballon niet kon worden ingeschreven omdat er geen type-certificaat voor bestond. Na enkele discussies met de bevoegde instanties kregen we nog steeds te horen dat inschrijven in België onmogelijk was.

Dus daar ging mijn droom. Uiteindelijk werd later onze Funny Bunny aangekocht en werd de registratie OO-BXV hiervoor gebruikt. De hopper ging naar Cameron Balloons in Bristol. Enige tijd later werd bij Cameron alsnog een type-certificaat aangemaakt voor de H-20, maar dat was voor ons helaas te laat.


Nu zijn we vele jaren later. Ik maakte ondertussen 2 vaarten met een duo-airchair en 1 vaart met een demo-hopper van Lindstrand. Omdat we onze commerciële activiteiten nu gestopt hebben, is er meer tijd om terug voor de fun te gaan ballonvaren. En met een hopper zou dit wel leuk zijn.

Eind vorig jaar zag ik op balloons4sale een mooie hopper te koop staan in Servië. Na verschillende mails besloot ik deze aan te kopen, maar telkens ik op het punt stond te vertrekken om hem te gaan ophalen kwam er iets tussen. Volgens sommigen een teken dat ik de ballon beter niet zou kopen.

Mijn familie had niet graag dat ik tot in Servië zou rijden en kwam met het voorstel om het budget te vergroten zodat we een nieuwe hopper konden kopen. Er werd contact opgenomen met onze Cameron-dealer Koen Audenaert en al gauw hadden we een offerte met enkele mogelijkheden waaronder een Z-42 stockballon en een nieuwe O-31 met de nieuwe superlightweight stof.

Al snel werd de keuze gemaakt om voor de nieuwe te gaan en uiteraard zou dit in onze huiskleuren geel/zwart zijn. De visual volgde snel en de bestelling werd doorgegeven. Voor de Nomex werd gevraagd een gele kleur te gebruiken die zo goed mogelijk overeenkwam met het standaard geel en bij Cameron hadden ze nog de speciale gele Nomex die voor onze vorige ballon werd gemaakt.

Tijdens de bouw van de ballon kregen we geregeld updates vanuit Engeland zodat we mooi de fases van de productie konden volgen. Begin april kregen we de melding dat de ballon klaar zou zijn en dat bij goed weer de test inflation zou plaatsvinden. Enkele dagen later op 9 april was het zover. Samen met nog 2 andere hoppers werd een hopper test inflation gedaan in Bristol. De eerste foto's werden naar ons doorgestuurd en we waren blij met het resultaat.

Omdat we op de ballonmeeting in Waregem met onze nieuwe aanwinst wilden deelnemen werd alles in het werk gezet om de ballon snel in België te krijgen. Op 19 april zijn we bij Koen Audenaert de ballon gaan ophalen. Helaas was er te veel thermiek die dag zodat we geen hot inflation konden doen.

Omdat we bij aankoop gekozen hadden om een 60l fles te nemen om lang te kunnen varen ging het materiaal net in de wagen, maar om nog extra crew mee te kunnen nemen besloten we een kleine aanhangwagen te kopen. Even zoeken op een 2de hands site en bingo. Na 2 dagen opknappen was ook deze in onze huiskleuren en konden we alles mooi vervoeren.


Midden vorige week ontvingen we het papierwerk uit Engeland en donderdag werd het prachtig weer zodat we onze eerste vaart konden uitvoeren. Als opstijgterrein kozen we voor een veld in ons eigen dorp waar 2 jaarlijks de ballonmeeting wordt gehouden. De voorspelling was een 4kts wind dus ideaal voor de eerste vaart.

Met een gezonde dosis zenuwen begonnen we aan de opbouw. De hopper unit werd opgebouwd, de ballon uitgetrokken en dan merk je hoe licht de stof is, het lijkt net papier. Ook het kroontouw is niet dikker dan een schoenveter. Leuk was te zien dat men aan de parachute een touwtje heeft gedaan tot aan de kroonring zodat je vlot de parachute tot achter kan trekken zonder de ballon in te gaan.

De nieuwe kleine ventilator deed goed zijn werk en de ballon stond snel bol zodat we met de hot inflation konden beginnen. Ik zette mij aan de brander, en na 3 korte stoten stond de ballon al recht. Snel in het harnas en toen het grote moment. Enkele keren branden, quick los en weg was ik. Omdat het toch even wennen is verliep het eerste deel op niet al te grote hoogte.

Er was ook minder wind dan voorspeld waardoor ik 20 minuten boven de bossen en het golfterrein bleef hangen. Het valt op hoe licht alles en dat met slechts enkele branderstoten de ballon snel reageert en stijgt.

Tijdens het tweede deel van de vaart klom ik al eens tot 700ft en ging ik uiteraard ook eens laag over de velden zodat onze crew de nodige foto's kon maken. Na een vaart van 1u en 1 min werd ik door de crew uit de lucht geplukt op een grasveldje.

Het zijdelings landen heb ik dus nog niet kunnen proberen. Het was alvast een zeer geslaagde vaart en ik kan niet wachten om terug de lucht in te gaan. De andere piloten van ons ballonteam Kevin Van Dessel en Guy Geeraerts zullen allicht binnenkort hun eerste vaart met een hopper maken, benieuwd of zij het aandurven...', aldus een enthousiaste